Zatankowanie niewłaściwego paliwa – i co dalej?

Wlanie złego rodzaju paliwa do baku samochodu może się zdarzyć każdemu kierowcy. Często wynikać ze zmęczenia, stresu, a nawet nie dość widocznego lub czytelnego oznakowania dystrybutora. W takiej sytuacji ważne jest jednak, aby zachować zimną kres.

Najważniejsza zasada w sytuacji zatankowania niewłaściwego paliwa mówi, aby pod żadnym pozorem nie uruchamiać silnika samochodu. Jeśli kierowca zorientuje się o pomyłce już po ruszeniu z miejsca, powinien się jak najszybciej zatrzymać i zgasić auto. Silnika nie można ponownie uruchamiać, tym bardziej, jeśli zacznie szarpać i sam zgaśnie. O pomyłce warto powiadomić pracownika stacji paliw, często takie obiekty są wyposażone w specjalne urządzenia do wypompowywania złego paliwa. W takim przypadku prawdopodobnie obędzie się bez większych problemów.

Bardzo często niezbędne okazuje się przetransportowanie auta do warsztatu samochodowego. Można go holować, choć lepszym rozwiązaniem jest autopomoc, którą oferuje nasza firma. Wykorzystanie lawety jest znacznie bardziej bezpieczne i szybsze niż hol. Pracownicy warsztatu powinni spuścić złe paliwo z baku, a następnie wyczyszczą cały układ paliwowy oraz filtry.

Co może się stać, jeśli do zbiornika wleje się złe paliwo?

Zatankowanie benzyny do silników diesla zdarza się częściej niż wlanie diesla do silnika benzynowego. Wynika to z faktu, że ujście wlewu paliwa diesli zazwyczaj jest szersze, więc pistolet z benzyną bez problemu się do nich mieści. Okazuje się również, że taka sytuacja jest bardziej problematyczna, szczególnie w nowszych silnikach z pompo wtryskami.

Choć diesel z wlaną benzyną początkowo może nie dawać żadnych objawów i można przejechać nim nawet kilkaset kilometrów, po jakimś czasie prawdopodobnie odmówi posłuszeństwa, a silnik będzie nieodwracalnie uszkodzony. Kierowcy, oprócz silnika, muszą wymienić pompę ciśnieniową i wtryskiwacze, co niejednokrotnie okazuje się droższe niż zakup nowego auta.

Jeśli do silnika benzynowego wleje się olej napędowy, na uszkodzenie narażona jest sonda lambda oraz katalizator. Ich naprawa lub wymiana jest tańsza niż w sytuacji z silnikiem diesla, jednak można ich uniknąć dzięki natychmiastowej reakcji. Objawy zatankowania diesla zamiast benzyny to utrata mocy lub przygasanie auta. 

Zatankowanie niewłaściwego paliwa – i co dalej?